Digital skoleudvikling
Toolcamp-modellen
Toolcamp-modellen giver i grundskolen mulighed for at eksperimentere med at udvikle ny pædagogik og didaktik baseret på det 21. århundredes kompetencer og IT-anvendelse i undervisningen.
Modellen er bygget op af fire grundlæggende byggestene:
Det 21. århundredes kompetencer (21st century skills), Forenklede Fælles Mål (FFM), Innovation og Digitale læringsfællesskaber.
Disse fire byggestene udgør i kombination en prototype på en proces, der kan lede frem mod nye måder at tænke pædagogik og læring på.
Udgangspunktet er elevens digitale forkundskaber og iboende skabertrang.
Flipped Learning og elevformidling er en central del af Toolcamp-modellen.
Toolcampvindere går videre til
-
Det 21. århundredes kompetencer
Med fokus på livslang læring indgår eleverne i forpligtende læringsfællesskaber og innoverer på problemstillinger fra det omgivne samfund.
I arbejdet med de digitale løsninger udvikles kompetencer i 21st-kategorierne:
- samarbejde
- IT i anvendelse
- innovation
- reelle problemstillinger
-
Forenklede Fælles Mål
Inden for denne ramme, arbejder eleverne med projekter, der giver mening.
Projekterne er typisk hele projekter frem for små fragmenter, som eleverne ikke umiddelbart kan se i en større sammenhæng og kontekst.
Indre motivation er en afgørende faktor for elevernes læring.
-
Innovation og projektbaseret læring
Med projektbaseret læring arbejder vi med en didaktisk tilgang, der understøtter elevernes naturlige skabertrang.
Innovation er en del af processen i projektarbejdet og elevernes roller som producenter i en Flipped Learning-tankegang.
De digitale produkter er en del af en elevernes prototyper.
-
Udvikling af
digitale lærings-
fællesskaberVores pædagogiske fokus er at udvide og udvikle elevernes kompetencer til at indgå i nutidige - og fremtidige projektarbejder.
Igennem IT og teknologi inviteres elevernes digitale liv ind i læringsrummet.
Hermed understøttes deres innovationslyst og allerede eksisterende digitale fællesskaber i en læringskontekst.